Betaalbare cultcoupé – Mitsubishi Starion – Peters Proefrit

Betaalbare cultcoupé – Mitsubishi Starion – Peters Proefrit

Mitsubishi Starion

De Mitsubishi Starion is een betaalbare Japanse cultcoupé. Hij heeft een 170 pk sterke turbomotor, achterwielaandrijving en een heerlijk hoekig koetswerk. In deze nieuwe aflevering van Peters Proefrit een tijdreis naar de typische jaren tachtig.

De Mitsubishi Starion kwam in 1982 op de markt en dat was een periode waarin de Japanse merken een variëteit aan sportcoupés leverden. De voornaamste markt was Noord-Amerika en daar werd deze Starion verkocht onder een andere merknaam. Chrysler bezat namelijk een flink aandeel in Mitsubishi en ging de in Japan gebouwde coupé leveren als Conquest. Met het logo van Dodge, Chrysler of Plymouth op de kont. Later zouden beide concerns een dergelijke rebadge-actie ook doen met de 3000 GT en de Stealth. In Europa verscheen de Starion gewoon als Mitsubishi. Eerst alleen met een 2,0-liter turbomotor en deze ‘narrow body’ koetswerk. Later in zijn zevenjarige levenscyclus kwam hij ook met de (minder gewilde) geblazen 2,6-liter viercilinder én als zwaardere ‘wide body’ met uitgebouwde wielkasten.

Lancer Evo

De Mitsubishi Starion lijkt net als zijn tijdsgenoten met hulp van een geodriehoek getekend. Kaarsrechte lijnen, schuine hoeken en klapkoplampen. Onmiskenbaar jaren tachtig. De luchthapper op de motorkap heeft twee kleine gleufjes om koele lucht naar het motorruim te sturen. Daar ligt een 2,0-liter achtklepper met turbo en zonder tussenkoeler. Het 4G63-blok werd later doorontwikkeld om nog in vele generaties van de Lancer Evo te dienen. In dit geval levert hij 170 pk en de trekkracht piekt op 245 Nm. Mooie waarden voor een bijna 40 jaar oude, achterwielaangedreven coupé van 1216 kg.

Porsche

De turbo van de Mitsubishi Starion moet even opspoelen, maar rond 3500 toeren per minuut is er een flinke toename in trekkracht. Er volgt geen brute klap in de rug, maar wel een meer dan stevige duw. De vijfbak met geweldige – o zo eighties – rubberen pookhoes schakelt strak. De slagen zijn lang, maar met veel mechanische begeleiding. Met zijn goede prestaties kon hij niet alleen met de Japanse sportcoupés concurreren, maar ook met de veel duurdere Porsche 924 Turbo.

Wazig

Vanachter het stuur geeft de Mitsubishi Starion een grote flashback. Vooral door dat eigentijdse brok plastic voor je neus, waarin de oranje meters de belangrijkste informatie laten zien. Hij staat strak op zijn veren en is goed gedempt, waardoor het onderstel communicatief is. Het bekrachtigde stuurhuis met klassieke kogelkringloopinrichting is daarentegen wazig rond de middenstand. Daar kan het vierspaaks stuurwiel luttele graden vrij bewegen en daar moet je even doorheen. Maar als je meer uitslag maakt, dan reageert de neus wel goed en precies op de armbewegingen.

Swingen

Vervolgens wordt de Mitsubishi Starion wakker en blijkt hij nog vitaal te zijn. Hij draait lichtvoetig bochten in en met de motor in het juiste toerenbereik kom je er op het royale koppel er ook weer hard uit. Er is een beetje onderstuur om veilig de grens aan te kondigen en desgewenst laat hij na stevig aandringen zijn aangedreven achterpartij uitwaaieren, want swingen kan deze Mitsubishi nog steeds. Met zijn typische turbomotor en karaktervolle koetswerk symboliseert hij de jaren tachtig. Een betaalbare Japanse cultauto.

Bron