Covermodel Jaguar XJ: succesvolle tussenoplossing

Covermodel Jaguar XJ: succesvolle tussenoplossing

Jaguar XJ Series #

In 1972, amper vier jaar na de introductie van de Jaguar XJ, start het autoconglomeraat British Leyland al met de ontwikkeling van zijn opvolger, codenaam XJ40. De lat ligt hoog, want hoe vervang je de fraai gelijnde en om zijn weggedrag en comfort geprezen XJ?

Geplaagd door interne (zowel op management als financieel gebied) en externe problemen (oliecrisis) loopt het XJ40-project grote vertraging op. Eind jaren 70 is er nog steeds geen zicht op een concrete productiestart en komt Jaguar met een tijdelijke oplossing, een tweede facelift van de nog altijd populaire XJ, de Series 3.

Beter dan ooit

Niemand minder dan Pininfarina bemoeit zich met het ontwerp en naast de obligate wijzigingen aan bumpers, verlichting en deur-grepen hertekenen de Italianen ook de daklijn. Het moet gezegd, de grote Jag smoelt hierna beter dan ooit. Proporties raken na een facelift nog wel eens uit balans, maar de Series 3 oogt alsof hij altijd zo heeft moeten zijn.

Betaalbare Pininfarina van de dag: Peugeot 406 Coupé

Jaguar XJ

Een mening die de klandizie ook is toegedaan, de vernieuwde XJ verkoopt als warme broodjes. Technisch verandert er niet bijster veel, de 3,4- en 4,2-liter zescilinders en de majestueuze 5,3 V12 worden vrijwel een-op-een uit de Series 2 overgenomen. Ook de Daimler-versies zijn als vanouds van de partij, maar de coupéversie komt te vervallen.

Efficiëntere V12

In 1981 volgt een efficiëntere versie van de V12, aangeduid met HE. Dat de tijdelijke oplossing er een blijkt voor de lange termijn, heeft niemand voorzien. De verkoopstart van de XJ40 staat gepland voor 1984, maar vanwege de privatisering van Jaguar en de aanhoudende populariteit van de Series 3 verschuift Jaguar-baas John Egan de introductie door naar 1986 en gebruikt de extra tijd voor verdere ontwikkeling. De zescilinder Series 3 wordt begin 1987 eindelijk door de XJ40 afgelost, maar de motorruimte van de XJ40 is te smal voor de V12. Naar verluidt wilden de Jaguar-constructeurs in de jaren ’70 pertinent geen Rover V8 onder de kap, maar helaas past de V12 nu ook niet. De twaalfcilinder Series 3 blijft in productie totdat in 1992 de XJ40 is aangepast voor de V12.

Aanbod en prijzen

Er zijn 132.952 stuks van de XJ Series 3 gebouwd, dus een passend exemplaar is altijd wel te vinden. De hoge onderhoudskosten van de complexe techniek (zeker de V12) in combinatie met lage aanschafprijzen heeft gelukszoekers tot wanhoop gedreven en veel exemplaren vroegtijdig naar de sloop gejaagd. De S3 is nog altijd niet duur, een goede zescilinder is onder de 10.000 euro te vinden, breng voor een mooie V12 zo’n 15.000 euro mee. Wellicht ten overvloede, maar een auto met onderhoudshistorie en zo min mogelijk roest verkleint de kans op een financiële ramp.

Bron