Darc Mono: voor als je echt óveral wilt kamperen

Darc Mono: voor als je echt óveral wilt kamperen

Darc Mono

Het camperseizoen is alweer in aantocht en om dat te vieren, presenteren we je vandaag de Darc Mono. Dat is een camper van Duitse makelij waarmee je echt óveral kunt komen.

Althans, dat zegt de bouwer van de Mono, het Duitse Darc, zelf. Deze camper is volgens de fabrikant ‘het ultieme expeditievoertuig’, gebaseerd op de techniek van de recente Iveco Daily 4×4. Zo ziet-ie er ook wel uit, met flinke offroadbanden, grote bodemspeling en indrukwekkende aan- en afloophoeken, waarmee ruig terrein overwonnen kan worden.

Dikke diesel

Onder de motorkap van de Darc Mono zien we dus Iveco-techniek in de vorm van een 3,0-liter viercilinder dieselmotor met 180 pk en 430 Nm. Een achttraps automaat stuurt dat vermogen naar alle wielen. Samen met KW Automotive heeft het een onafhankelijke ophanging voor deze offroadcamper ontwikkeld, waardoor ook de bodemspeling variabel is.

Op het stalen subframe plaatst Darc een koets die 6,7 meter lang, 2,5 meter breed en 3,3 meter hoog is. Bijzonder: voor het leefcompartiment van de Mono gebruikt de fabrikant een koolstofvezel monocoque. Die zorgt voor sterkte, gewichtsreductie en temperatuur- en geluidsisolatie. Ook kan Darc daardoor grotere raamoppervlakken plaatsen.

Nissan maakt van e-NV200 camperheld voor de winter

Zonnecellen

In die leefruimte, die overigens een hoogte van 2,2 meter (hoofdruimte 2,05 meter) heeft, is alles aanwezig om het een tijdje uit te houden in de rimboe. Er is een tweepersoonsbed en zitruimte voor vijf. Verder bevat de Darc Mono verwarming, airconditioning, een koelkast en vriezer, gasfornuis en oven, toilet en een waterbassin (230 liter) met filter. Voor wat extra comfort aan boord levert Darc de Mono ook met een beamer, een audiosysteem van Jehnert én een barbecue. Bang dat dat allemaal teveel stroom verbruikt als je twee weken in the middle of nowhere staat? De Darc Mono heeft ook zonnecellen op het dak. Probleem opgelost.

Dat alles heeft natuurlijk zijn prijs. Een Darc Mono kost namelijk minstens 295.000 euro. En dan moet het personalisatieproces nog beginnen, want de Duitse fabrikant kan – uiteraard – alles op maat en wens van de klant maken. Dat kost Darc naar eigen zegen zo’n 1000 uur per voertuig. En oh ja, in die prijs zijn eventuele belastingen ook nog niet verwerkt.

Gaaf zo’n Darc Mono, maar het is zeker niet de enige offroadcamper die je vandaag de dag kunt bestellen. Al gehoord van de UAZ Bukhanka? Of een BMW M4 Offroadcamper? Lees hieronder verder!

Wat!? Komt deze BMW M4 offroader én camper echt?

Campers: 4×4 busjes

Bron