Duik in de prijslijst: de ideale Porsche 718 Cayman GT4 RS?

Duik in de prijslijst: de ideale Porsche 718 Cayman GT4 RS?

Na lang wachten onthulde Porsche deze maand de 718 Cayman GT4 RS. De ultieme Cayman, waarvan de motor rechtstreeks uit de 911 GT3 komt. Er zijn vast een hoop liefhebbers die hem graag op de oprit zetten. We nemen eens een duik in de prijslijst en configurator en stellen er een samen.

Om maar met het slechte nieuws te beginnen: voor de nieuwe Porsche 718 Cayman GT4 RS zal je even moeten sparen. Het prijskaartje begint namelijk al bij 220.000 euro. Ter vergelijk: een ‘gewone’ Porsche 718 Cayman is er vanaf 92.200 euro.

Lekker lakje

We beginnen met een kleurtje. De standaardkleur wit is wel erg wit. Alle niet-metallic kleuren hebben geen meerprijs. Zwart, Indisch Rood en Racinggeel kan je dus zonder twijfel aanvinken. Liever een metallic of ‘speciale’ kleur? Dan kost dat ongeacht de keuze 3.394 euro extra. Naast een aantal grijstinten heb je dan de keuze uit fel Haaiblauw en donker Gentiaanblauw. Als er echt niets voor je bij zit, dan kan je altijd nog voor 10.430 euro een volledig eigen kleur samenstellen.

Zo’n snelle Porsche kan wel een fel kleurtje gebruiken. Na enige twijfel tussen Haaiblauw, Indisch Rood en Racinggeel gaan we toch voor die laatste. Dat contrasteert mooi met de matzwarte accenten van de Porsche 718 Cayman GT4 RS.

Prijzig wielsetje

De volgende stap zijn de wielen. Standaard zijn 20-inch gesmede lichtmetalen wielen, optioneel zijn gesmede magnesium wielen. Die gaan het worden, ook al kost dat wel gelijk 15.708 euro. De prijs loopt echter nog verder op, want met deze wielen komt er ook het Weissach Leder-pakket bij. Dan heb je zwart-met-grijs of -blauwe Race-Tex-bekleding (à 1.854 euro). Wij kiezen voor blauw.

Bij de wielen hoort ook het Weissach-pakket (zonder rolkooi) en dan ben je nog eens 13.308 euro verder. Dat brengt het totaalbedrag voor de magnesium-wielen indirect op 30.870 euro… De wielen kan je ook zijdeglans zwart, Indigo Blauw of Neodyne laten spuiten à 578 euro, of juist zilver en dat is dan weer gratis. Wij laten beide achterwege. Kies je voor de lichtmetalen wielen, dan behoort voor 1.208 euro zijdeglans zwart met rand in Racing Geel nog tot de mogelijkheden.

18-voudig verstelbaar

In het interieur zijn we snel klaar. Samen met de velgen hebben we namelijk al gekozen voor de zwart-blauwe Race-Tex-bekleding. Alleen de stoelkeuze blijft over. Standaard zijn de volledige kuipstoelen geselecteerd, zonder meerprijs zijn die om te ruilen voor 18-voudig verstelbare Adaptieve Sportstoelen Plus. We kiezen toch maar voor die laatste, dat biedt net wat meer comfort.

Individualisering

Daarna volgen uitrustingen die Porsche samenvat als Individualisering. Hier kun je eventueel nog kiezen voor het Clubsport-pakket, maar wij houden het bij het Weissach-pakket. Alle verdere mogelijkheden bespreken gaat wat ver, maar we noemen nog wel enkele highlights. Zo maken we de Porsche-letters achterop hoogglans zilver (gratis), bestellen we het Sport Chrono-pakket (289 euro), het liftsysteem voor de vooras (2.739 euro, maar wel handig voor die Nederlandse drempels), de 90-liter benzinetank (202 euro), de keramische remmen (8.356 euro) en maken we de remklauwen hoogglans zwart in plaats van carrosseriekleur (866 euro).

Verder is de achteruitrijcamera wel handig (1.232 euro) en de brandblusser is ook wel een fijn idee (159 euro). De gordels maken we net zo geel als het exterieur (289 euro), net als de portierlussen (165 euro). Een mooie laatste finishing touch.

Even afrekenen

Dan zijn we er wel zo’n beetje. Het prijskaartje bedraagt inmiddels 267.167 euro, maar dan hebben we wel de wat ons betreft ideale Porsche 718 Cayman GT4. Zelf je ideale Porsche 718 Cayman samenstellen? Dat kan op www.porsche.nl.

Bron