Koopwijzer: occasion Nissan Cube (Z12) (2008-2011)

Koopwijzer: occasion Nissan Cube (Z12) (2008-2011)

Gek of te gek, meer smaken zijn er niet als het om de Nissan Cube gaat. Waar moet je op letten als je naar een tweedehands exemplaar gaat kijken?

De eerste generatie van de Nissan Cube (Z10) verschijnt in 1998. Het model wordt alleen op de Japanse thuismarkt verkocht en heeft een ronduit conservatieve stilering. Dat verandert met de tweede generatie (Z11) van 1998. Uitbundige hoekige vormgeving, gekke kleuren, opmerkelijke opties en verschillende Limited Editions dragen bij aan het verkoopsucces. Er is zelfs een verlengde uitvoering met zeven zitplaatsen die Cube3 (Cubic) wordt gedoopt. Nissan prijst de Z11 aan als een uacomfortabele stadsauto met een interieur als een huiskamer: het ideale vervoermiddel voor krap behuisde en gestresste stedelingen.

The slow car

De derde generatie Cube (Z12) volgt in 2008. Nissan promoot het model als ‘the slow car’ en omschrijft hem als ‘een bulldog met zonnebril’. In Japan worden zelfs televisiereclames gemaakt met een skateboardende en pianospelende hond (zie YouTube). De excentrieke kubusvorm blijft behouden. Rechte en ronde vormen wisselen elkaar af en zorgen voor een onvergelijkbare vormgeving. Ook bijzonder is de asymmetrische raampartij links- of rechtsachter – afhankelijk van de bestuurderspositie – die doorloopt in de achterklep. Zelfs de vierspaaks lichtmetalen wielen benadrukken de hoekige lijnen.

De binnenkant is minstens zo apart als de buitenkant. Stoelen met de uitstraling van sofa’s, compleet met veloursachtige stoffering en een stukje hoogpolig tapijt op het dashboard gaan samen met friemelige opbergelastiekjes aan de deurpanelen. De vorm van het dashboard en de deurpanelen is geïnspireerd op golven en rimpelend water en moet rust uitstralen. Een groot doorzondak zorgt voor veel lichtinval. Praktische elementen zijn de verschuifbare achterbank en grote hoeveelheden hoofd- en schouderruimte. De optielijst bevat handige en ludieke voorzieningen waaronder een opbergsysteem voor de bagageruimte, LED-interieurverlichting met zeven kleuren en verlichte bekerhouders. Voor de buitenkant zijn stickersets met afbeeldingen van Space Invaders, golven en doodshoofden (!) beschikbaar. Weer eens iets anders dan een Engelse of Italiaanse vlag op het dak, zullen we maar zeggen.

Gedurfde keuze

Mede door de gunstige instapprijzen, omgerekend vanaf 11.000 euro, worden in Japan tienduizenden Cubes verkocht. Nissan maakt de gedurfde keuze om de oversteek naar de Verenigde Staten en Europa te wagen. Begin 2010 staat hij in de Nederlandse showrooms. Niet alleen de auto zelf is onthaastend, ook het leveringsgamma voorkomt keuzestress. Klanten kunnen kiezen uit één krachtbron, een 1.6 16V (110 pk) benzinemotor met handgeschakelde vijfversnellingsbak of CVT-automaat. Verder zijn er twee uitrustingsniveaus. Basismodel Pure heeft een glazen dak, airconditioning, cruise control, audio en een Bluetooth-telefoonverbinding.

De meest luxe Zen heeft onder meer 16 inch lichtmetaal, donker getinte achterruiten, automatische airconditioning, keyless entry, een licht- en regensensor en een startknop. Een optie is het Nissan Connect navigatiesysteem met achteruitrijcamera en parkeerassistent. De basisprijs van de Cube ligt net onder de twintig mille en net boven de Nissan Note. Dat blijkt een belangrijk struikelblok voor succes, want de verkoopcijfers vallen ronduit tegen. Klanten die in deze prijsklasse iets aparts zoeken, kopen liever een Mini of Fiat 500 terwijl praktisch ingestelden uitwijken naar een Note of andere, minder extreem gestileerde auto’s. In Nederland worden nauwelijks een paar honderd exemplaren verkocht. Binnen een jaar verdwijnt het model van de markt.

Anti-auto

De Nissan Cube blijft een opmerkelijke verschijning. In veel opzichten is het een anti-auto: in de verkoopbrochure draait alles om vormgeving, comfort, kleuren en accessoires en wordt de techniek niet of nauwelijks benoemd. Wie door de verpakking heen kijkt, ontdekt een intelligente en zeer comfortabele stadsauto. De bouwkwaliteit is goed en de prijzen zijn duidelijk milder dan nieuw (en meestal goed onderhandelbaar). Wie als een blok voor de vormgeving en het concept valt, en voor redelijke prijzen iets unieks wil rijden, heeft er een bijzonder fijne auto aan.

Motor

De Nissan Cube werd gebouwd in Japan en deelt zijn techniek met modellen als de Versa, Note en Qashqai. De 1.6 16V-benzinemotor heeft een onderhoudsvrije distributieketting. Hoewel de prestaties niet opvallend zijn, is de duurzaamheid ouderwets goed. Motorische problemen komen niet of nauwelijks nooit voor.

Transmissie/onderstel

De handgeschakelde vijfversnellingsbakken zijn, net als de benzinemotor, van goede kwaliteit. Het verdient aanbeveling de transmissie-olie en het oliefilter van de automatische CVT-versnellingsbak regelmatig te verversen. Het onderstel van de Cube is gebaseerd op bestaande modellen en de onderdelenvoorziening is goed.

Interieur/exterieur

De vierkante koets heeft een aantal voor- en nadelen. De goede overzichtelijkheid verkleint de kans op parkeerschades, de keerzijde is een bovengemiddelde gevoeligheid voor steenslag. Met name de – kostbare – voorruit loopt snel steenslag op.
Windgeruis langs de ramen, op snelwegtempo, is te verhelpen met de montage van speciale luchtgeleiders. In het buitenland zijn voor de Cube diverse optische en technische tuningartikelen verkocht waaronder aerokits, verlagingsets en grotere wielen.

Tijdlijn

1998 – Eerste generatie Nissan Cube (Z10)
2002 – Tweede generatie Nissan Cube (Z11)
2003 – Nissan Cube3
2008 – Derde generatie Nissan Cube (Z12)
2009 – Introductie Europa/VS
2010 – Nederlandse introductie
2011 – Einde verkoop NL

KOPEN
+ onvergelijkbare vormgeving
+ onthaastend karakter
+ grappige details
+ veel binnenruimte

NIET KOPEN
– onvergelijkbare vormgeving

Denk ook eens aan een…

Citroën C3 Picasso (2009-2017)
Geslaagde Franse poging tot automobiel kubisme. De kleinste MPV van Citroën heeft een verschuifbare achterbank, een forse bagageruimte en wordt verkocht met benzine- en dieselmotoren (90-120 pk).

Kia Soul (2009-2019)
Koreaanse mini-MPV met SUV-uitstraling. Minder opvallend dan de Cube, minder frivool dan de Picasso maar als geheel een geslaagde auto. Geleverd met 1.6 benzine- of dieselmotor (126-128 pk), vanaf 2012 enkel als GDi.

Bron