Nissan Leaf blaast 10 kaarsjes uit en viert ingetogen feestje

Nissan Leaf blaast 10 kaarsjes uit en viert ingetogen feestje

Nissan Leaf

Het is dit jaar alweer tien jaar geleden dat de eerste exemplaren van de Nissan Leaf op het asfalt verschenen. Dat elektro-jubileum laat Nissan niet onopgemerkt voorbijgaan.

Daarom presenteert het Japanse merk binnenkort de Leaf10 op ons continent. Dat is een speciale editie op basis van de huidige generatie, die als feestnummer moet dienen. Toch viert Nissan die ingetogen, want dit jubileummodel lijkt wel heel sterk op een reguliere Leaf. Toch is er een aantal veranderingen die Nissan zelf aanstipt.

Kumiko

Zo is deze Leaf10 uitgevoerd in een nieuwe witte kleur, waarvan de exacte naam in nevelen gehuld blijft. De spiegelkappen, delen van de dakconstructie en de ‘grille’ zijn daarbij voorzien van een speciaal Kumiko-patroon, dat we ook terug gaan zien om de aankomende Ariya. Ook bevat de C-stijl nu de type-aanduiding Leaf10. Dat was ’t eigenlijk wel met de uiterlijke wijzigingen van dit feestnummer. Verder is Nissan er trots op om te vermelden dat deze speciale Leaf ook is voorzien van uitgebreide wifi-ondersteuning.

Grappig om te vermelden is dat Nissan in het persbericht uitgebreid spreekt over de smartphone-functionaliteiten voor deze Leaf. Bezitters van dit feestnummer kunnen middels hun smartphone de auto op afstand openen en sluiten. Dat is volgens de autobouwer handig, want zo kunnen Leaf-bezitters hun pakketjes in hun auto laten neerleggen als de postbode voor de deur staat. Handig in deze corona-periode, waarbij we zoveel mogelijk contact vermijden.

Pionier

Deze speciale Leaf klinkt al met al niet zo speciaal, maar het jubileum van Nissan is dat zeker wel. De Leaf was immers de eerste elektro-auto die echt voor de massa werd gebouwd. Veel fabrikanten zijn pas een paar jaar bezig met elektrificatie, maar Nissan was er met deze hatchback al heel erg vroeg bij en kan nog altijd als pionier worden gezien. In totaal verkochten de Japanners in die tien jaar al 180.000 exemplaren in Europa. Inmiddels heeft de Leaf er wel een hoop concurrenten bij gekregen en is-ie al lang niet meer de bestverkochte EV in Europa. Vorig jaar stond het model op de achtste positie als het gaat om verkopen. De Japanse EV wist in 2020 30.916 keer z’n weg naar de Europese klant te vinden. Dat was 5% minder in het jaar daarvoor.

Met deze ‘speciale’ Leaf hoopt Nissan klanten aan zich te binden die “beginnen met hun elektrische reis”, zo schrijft Helen Perry, marketing manager EV’s van Nissan Europa. Later dit jaar stelt het Japanse merk de langverwachte, grotere en elektrische Ariya voor, al is een exacte marktintroductie van dat model nog niet bekend.