Renault krijgt toegang tot Volvo/Polestar-platform

Renault krijgt toegang tot Volvo/Polestar-platform

Volvo Renault Geely

Het in Zweden ontwikkelde platform Compact Modulair Architecture, kortweg CMA, waarop onder andere de Volvo XC40 en Polestar 2 staan, komt ook beschikbaar voor Renault. Volvo- en Polestar-eigenaar Geely stapt bij Renault Korea Motors in en neemt als bruidsschat de Zweedse bodemsectie mee.

Het Chinese Geely Auto neemt een aandeel van 34,02 procent in Renault Korea Motors. Laatstgenoemde bedrijf was tot voor kort bekend als Renault Samsung Motors. Maar nadat Samsung niets meer met de autofabrikant van doen heeft, moest de naam van de onderneming worden aangepast. De Franse aandeelhouder veranderde het bedrijf onlangs in Renault Korea Motors. Of de onderneming wederom een naamsverandering ondergaat, nu de onderhandelingen tussen Renault en Geely over deelname in het bedrijf zijn afgerond, is niet bekend.

Volvo XC40

Koreaanse Koleos

Renault en Geely gaan in Zuid-Korea gezamenlijk auto’s ontwikkelen. Ook de productie heeft op het Aziatische schiereiland plaats. De volledige productie is echter niet louter voor de thuismarkt bestemd, export van de nieuwe modellen staat op de agenda. Onder de vlag van Renault Samsung Motors exporteerde de onderneming ook al modellen. Zo kwam bijvoorbeeld de in Europa geleverde Koleos uit Zuid-Korea. Deze eerste generatie was volledig door Renault Samsung Motors ontwikkeld. Voor bijvoorbeeld de ontwikkeling van de Austral, die de Kadjar naar de geschiedenisboeken verwijst, leverden de Zuid-Koreanen ook een belangrijke bijdrage. Uit het huidige gamma van Renault wordt de Arkana in Zuid-Korea gemaakt.

Renault Koleos

Vanaf 2024 beschikbaar

Voor de reeks nieuwe modellen stelt Geely het CMA-platform beschikbaar. Die bodemsectie is grotendeels door Volvo ontwikkeld. Het dient nu al als basis voor verschillende modellen binnen de verschillende merken van Geely. De XC40 en C40 van Volvo zijn in Europa de bekendste, net als de Polestar 2. Renault Korea Motors gaat de architectuur gebruiken voor tal van modellen. Die zullen worden aangedreven door een hybride-aandrijflijn of door een verbrandingsmotor.

Over een volledig elektrische auto spreken de twee niet. De Volvo XC40 en C40 en de Polestar 2 bewijzen dat een elektro-auto uit Zuid-Korea tot de mogelijkheden behoort. De fabrikant geeft aan dat het eerste compleet nieuwe model op CMA-basis voor 2024 op de agenda staat.

Bron