Rolls-Royce’s Spirit of Ecstasy bestaat 110 jaar

Rolls-Royce’s Spirit of Ecstasy bestaat 110 jaar

De befaamde ‘Spirit of Ecstasy’, het beeldje dat op de neus van Rolls-Royces prijkt, bestaat 110 jaar. Een icoon in de auto-industrie, kun je wel zeggen.

Voor de oorsprong van de Spirit of Ecstasy moeten we terug naar het eerste decennium van de 20e eeuw. Toen leverde Rolls-Royce haar auto’s enkel met het bekende logo, de dubbele R, maar waren er veel klanten die iets specialers wilden. Daarom schroefden ze er zelf zo hun eigen mascottes op. Eén van hen was Lord Montagu van Beaulieu, die als oprichter van magazine The Car Illustrated duidelijk wel wat met auto’s had. Eén van zijn vormgevers, Charles Sykes, werd aan het werk gezet om met een ontwerp te komen. Het resulteerde in ‘The Whisper’. Het moest de jonge Eleonora Thornton voorstellen, met wie de Lord een affaire had. Dat ze fluisterde, was een verwijzing naar het feit dat ze …

Lees verder…

Bron