Sterker dan een dikke V6: de Audi A6 55 TFSI e Quattro (2021) – Review

Sterker dan een dikke V6: de Audi A6 55 TFSI e Quattro (2021) – Review

Audi A6 55 TFSI e

Audi is hard bezig om haar gamma te elektrificeren. Niet alleen met puur elektrische modellen als de E-tron SUV, GT en Q4, maar ook met plug-in hybrides. Wij gingen op pad met de dikste stekker-A6 die er nu is: de Audi A6 55 TFSI e.

Die auto past in het rijtje met nieuwe PHEV’s die Audi onlangs op de markt bracht. Denk aan de Q5, Q7, Q8 en A8, maar natuurlijk ook aan de A3 die recent in z’n nieuwste gedaante een stekker kreeg. En dus is en blijft de plug-in hybride onverminderd populair. Autofabrikanten hebben ze hard nodig om hun vlootverbruik naar beneden te halen, want auto’s met een CO2-uitstoot van 50 gram per kilometer of minder tellen dubbel op het scorebord. Dat doet deze A6 55 TFSI e ook, want hij stoot op papier 41 gram per kilometer uit.

Goedkoper

Ook zijn zulke modellen interessant voor de consument, want door die lagere CO2-uitstoot hoef je dan een lager bedrag aan bpm te betalen. Een stekkerhybride is daarom vaak goedkoper dan een versie zónder elektrificatie. Dat geldt ook voor de A6 55 TFSI e, want vergeleken met een reguliere A6 55 TFSI e is-ie zo’n 7 mille goedkoper.

Voorsprong door Porsche-techniek: Audi RS E-tron GT – Review

Er zijn meer voordelen voor consumenten, want particulieren die een auto bezitten met een CO2-uitstoot van 50 gram per kilometer of minder, betalen een halftarief voor de motorrijtuigenbelastingen. Dat geldt in ieder geval tot 2024. De zakelijke rijder profiteert uiteraard ook van een relatief lage fiscale waarde, terwijl hij of zij ook steeds vaker een auto moet kiezen die 50 gram CO2 per kilometer of minder uitstoot. Een plug-in hybride is dan al snel een interessante keuze.

V6

Goed, zo’n 55 TFSI e is dus goedkoper dan een reguliere 55 TFSI. Maar hij heeft ook nog eens meer vermogen. De 2,0-liter viercilinder wordt namelijk gekoppeld aan een elektromotor, en samen zijn ze goed voor een systeemvermogen van 367 pk. Het koppel bedraagt 500 Nm. En da’s meer dan Audi uit de 55 TFSI wist te halen. Dat model heeft weliswaar een V6-motor, maar ook 340 pk. Audi levert overigens nog een minder krachtige stekker-A6. Dat is de 50 TFSI e, met een systeemvermogen van 299 pk.

Audi Q4 E-tron laat zich half zien

Door de toevoeging van een accupakket kan de A6 55 TFSI e ook volledig elektrisch rijden. 65 kilometer volgens WLTP om precies te zijn, maar daar moet je in de praktijk wel je best voor doen. In bovenstaande video leggen we je uit wat de voor- en nadelen van zo’n stekkerversie van de A6 zijn in het geval van het verbruik en prestaties. En er is nog een praktisch puntje: omdat de accu onder de bagagevloer ligt, kun je minder spullen meenemen.

Prijs Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro

De twee stekkerhybrides van Audi zijn per direct te bestellen, als Limousine of als Avant. Ga je voor de sterkste 55 TFSI e met 367 pk, dan kun je kiezen uit één smaakje. De Nederlandse importeur levert ‘m namelijk alleen als Competition, met onder andere een S-Line ex- en interieur, verlaagd sportonderstel, uitgebreide MMI-systemen en een panoramadak. De minder krachtige 50 TFSI e is er ook als Business Edition. De prijslijst ziet er als volgt uit:

  • Audi A6 Limousine 50 TFSI e quattro (Business Edition): 70.930 euro
  • Audi A6 Avant 50 TFSI e quattro (Business Edition): 74.330 euro
  • Audi A6 Limousine 55 TFSI e quattro (Competition): 82.400 euro
  • Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro (Competition): 85.800 euro

Koopwijzer: occasion Audi A6 (C6) (2004-2010)

Bron