Honda introduceert nieuwe technologieën voor modellen van de Honda 0-serie tijdens de Honda 0 Tech Meeting 2024

TOKIO, Japan, 9 oktober 2024 – Honda Motor Co., Ltd. heeft zijn ‘Honda 0 Tech Meeting’ gehouden om enkele technologieën van de volgende generatie te introduceren. Deze worden toegepast op de Honda 0-serie – een compleet nieuw EV-modellenprogramma dat vanaf 2026 wereldwijd wordt geïntroduceerd.

De Honda 0-serie wordt ontwikkeld met volledig nieuwe ideeën (vanuit “nul”) met een nieuwe benadering van EV-ontwikkeling: “Dun, licht en wijs”. Hierin worden vijf kernwaarden geboden:

  1. Artistiek ontwerp dat mensen raakt
  2. Geautomatiseerd rijden/geavanceerde rijhulpsystemen (AD/ADAS) die veiligheid en gemoedsrust garanderen
  3. Nieuwe waarde van EV als ‘ruimte’ voor mensen mogelijk gemaakt door het internet der dingen (Internet of Things – IoT) en verbonden technologieën:
  4. Het plezier van rijden met het gevoel van eenheid met het voertuig
  5. Uitstekende energie-efficiëntie 

Op de CES 2024 onthulde Honda twee conceptmodellen van de Honda 0-serie, de Saloon en de Space-Hub, met plannen om in 2026 van eerstgenoemde een productiemodel te introduceren. Dit model zal dicht in de buurt komen van het conceptmodel en zal worden gepositioneerd als het vlaggenschip van de modelserie.

Daarnaast kondigde Honda ook plannen aan om in 2030 in totaal zeven modellen van de Honda 0-serie wereldwijd te introduceren, waaronder kleine, middelgrote en grote voertuigen.

Met het oog op CES 2025 is Honda van plan om een nieuw model uit de Honda 0-serie te onthullen. Dit zal de belichaming in productvorm zijn van de technologieën en elektrificatieconcepten die tijdens de Honda 0 Tech Meeting zijn geïntroduceerd. 

Honda Introduces Next-generation Technologies for Honda 0 Series Models at Honda 0 Tech Meeting 2024

Technologieën van de volgende generatie geïntroduceerd tijdens de Honda 0 Tech Meeting

Dun en Licht  

Met “Dun” als ontwikkelingsaanpak blijft Honda het M/M-concept (Man Maximum, Machine Minimum) in dit EV-tijdperk waarderen en realiseren. Honda streeft ernaar om nieuwe waarde van EV’s te bieden als een comfortabele “ruimte” met een origineel stijlontwerp met een lage voertuighoogte en korte overhang.

Met de “lichte” ontwikkelingsaanpak streeft Honda ernaar om zowel sportief rijden als elektrische efficiëntie van topklasse te realiseren, iets waar het bedrijf zich altijd voor heeft ingezet bij het maken van auto’s.

Nieuw ontwikkeld speciaal EV-platform

Honda heeft een nieuw EV-platform ontwikkeld dat gebruik maakt van hot stamping-materiaal van 2.0 GPa (ultrasterke staalplaat) om zowel een dunne en lage vormgeving als veiligheid en gemoedsrust voor de inzittenden te realiseren. In combinatie met een dun accupakket en een nieuw ontwikkelde compacte e-Axle, zorgt de originele lage-vloertechnologie van Honda bovendien voor een laag zwaartepunt en een lage massatraagheid door zware componenten laag en in het midden van het voertuig te plaatsen. Dit stabiliseert het gedrag van het voertuig en maakt sportief rijden mogelijk.

Honda Introduces Next-generation Technologies for Honda 0 Series Models at Honda 0 Tech Meeting 2024

Nieuw ontwikkelde compacte e-Axle

De motor- en omvormertechnologieën die Honda heeft vergaard door de ontwikkeling van hybride elektrische voertuigen (HEV’s) zullen worden gebruikt in EV’s om een compacte en zeer efficiënte e-Axle te realiseren. De omvormer is met ongeveer 40%*1 verkleind, waardoor het mogelijk werd een horizontaal lay-outpakket te realiseren waarbij de omvormer naast de motor is geplaatst, iets wat in het verleden moeilijk te realiseren was. Met deze compacte e-Axle kunnen tegelijkertijd de lage vormgeving en maximale cabineruimte worden bereikt.

Honda Introduces Next-generation Technologies for Honda 0 Series Models at Honda 0 Tech Meeting 2024

Dun accupakket

De IPU-behuizing (accu) wordt ongeveer 6% dunner*1 door de toepassing van megagietwerk en 3D Friction Stir Welding (FSW). Door een carrosseriestructuur te gebruiken die ontworpen is om de impact van een botsing te spreiden, is er bovendien minder extra ruimte nodig om de accu te beschermen, waardoor er meer ruimte beschikbaar is om een accu te monteren. Met deze technologieën wordt een lichter en dunner accupakket geïnstalleerd met maximale efficiëntie, wat bijdraagt aan een grotere actieradius voor modellen van de Honda 0-serie. 

Bovendien streeft Honda ernaar om de degradatie van de accucapaciteit (actieradius) te beperken tot minder dan 10% na 10 jaar gebruik. Dit door diagnose- en voorspellingstechnologie voor accudegradatie toe te passen die gebruikmaakt van rijgegevens van 5 miljoen Honda-voertuigen, voornamelijk HEV’s. 

Honda Introduces Next-generation Technologies for Honda 0 Series Models at Honda 0 Tech Meeting 2024

Actief aerodynamisch systeem 

Honda heeft een actief aerodynamisch systeem ontwikkeld dat de voorste aerodynamische deflector automatisch activeert op basis van de snelheid van het voertuig en andere factoren. De voorste aerodynamische deflector is onder de vloer gemonteerd om de luchtweerstand te verminderen voor alle carrosserietypen, inclusief die met een hoge voertuighoogte of met een vormgeving die gevoelig is voor luchtweerstand, zoals SUV’s. Dit systeem verlaagt niet alleen de rijenergie zonder in te leveren op dagelijks gebruiksgemak, maar het stelt het voertuig ook in staat om hoge neerwaartse krachten te leveren en het draagt bij aan een grotere rechtuitstabiliteit van het voertuig.

Nieuw beheer van de carrosseriestijfheid voor een hoge rijstabiliteit en een laag gewicht 

Een sportieve en opwindende rijervaring wordt bereikt door het gebruik van een nieuwe stuurstabiliteitsindex, die de mogelijkheid biedt om de carrosserie van het voertuig te buigen om de belasting op elke band tijdens het nemen van bochten te controleren. De vereenvoudigde carrosseriestructuur draagt ook bij aan een totale gewichtsvermindering van ongeveer 100 kg (220 lb) ten opzichte van de eerste Honda EV’s.

Honda Introduces Next-generation Technologies for Honda 0 Series Models at Honda 0 Tech Meeting 2024

Productietechnologieën die ‘Dun’ en ‘Licht’ mogelijk maken 

Verbetering van de productietechnologieën voor de behuizing van de intelligente voedingseenheid (IPU)

Een megagietmachine van 6.000 ton (hogedrukgietmachines met hoge nauwkeurigheid) zal worden toegepast op de productielijn van IPU-behuizingen (accu), waardoor het aantal onderdelen aanzienlijk wordt teruggebracht van meer dan 60 naar 5. Bovendien kunnen verschillende IPU-behuizingen efficiënt worden geproduceerd door een speciaal onderdeel voor de IPU-behuizing, dat verschilt voor elke EV-modelgrootte, en een gemeenschappelijk onderdeel met FSW-technologie, samen te voegen. Dit zal de algehele productie-efficiëntie verbeteren en de vereiste kapitaalinvestering beperken. Honda zal deze productietechnologieën blijven ontwikkelen, waaronder de uitbreiding van de toepassing op grote gegoten aluminium carrosseriedelen in de toekomst. 

Verbetering van technologieën om een lichtere carrosserie te realiseren

De toepassing van ’s werelds eerste*2 CDC-verbindingstechnologie*3 maakt

de uitbreiding van het toepassingsgebied van lichtgewicht en zeer sterke materialen mogelijk. Dit zal de elektrische efficiëntie verbeteren door het gewicht van de carrosserie te verminderen en tegelijkertijd de passieve veiligheidsprestaties te verbeteren. 

Verbetering van productiemethoden voor de assemblagelijn van accupacks 

Voor de assemblagelijn van accupacks wordt een nieuw ontwikkeld celproductiesysteem toegepast om zowel een hoge productie-efficiëntie als flexibiliteit te bereiken. Het Honda-flexcelproductiesysteem, waarbij meerdere cellen met elkaar verbonden zijn door AGV’s (Automatisch Geleide Voertuigen) en productieprocessen flexibel gecombineerd kunnen worden, zal aanpassingen aan veranderingen in productiemodellen en schommelingen in het productievolume mogelijk maken.

Wijs 

Door de kennis die Honda tot nu toe heeft vergaard toe te passen en door zijn intelligente technologieën verder te ontwikkelen, zal Honda originele softwaregedefinieerde voertuigen (SDV’s) creëren en de voertuigen zelf wijzer maken.

Meer specifiek zal Honda zijn originele besturingssysteem (OS) voor voertuigen ontwikkelen en vervolgens, in lijn met de vooruitgang van verbonden technologieën, ernaar streven om klanten nieuwe mobiliteitservaringen te bieden door intelligente technologieën toe te passen die voor elke klant geoptimaliseerd zijn.

Zelfs nadat de klant het voertuig heeft gekocht, zal Honda voortdurend functies toevoegen en upgraden via OTA (over the air)-updates en het voertuig ontwikkelen tot een aantrekkelijker product dat uniek is voor Honda.

Honda Introduces Next-generation Technologies for Honda 0 Series Models at Honda 0 Tech Meeting 2024

 

Vier aandachtspunten die Honda zal nastreven met de “wijze” ontwikkelingsaanpak

 AD/ADAS (geautomatiseerd rijden/geavanceerde rijhulpsystemen)

Honda ontwikkelt zijn AD/ADAS met het doel om “ervaringen te bieden waardoor mensen spontaner uit willen gaan” door veilige en naadloze mobiliteit te ondersteunen waar mensen met een gerust hart van kunnen genieten, niet alleen tijdens het rijden maar de hele weg vanaf hun huis tot aan de bestemming. 

Honda Introduces Next-generation Technologies for Honda 0 Series Models at Honda 0 Tech Meeting 2024

In 2021 bracht Honda de geautomatiseerde rijuitrusting op Level 3 in de praktijk met de introductie van de gloednieuwe Legend uitgerust met Honda SENSING Elite, die in aanmerking komt voor automatisch rijden op Level 3 (eyes-off): voorwaardelijke rijautomatisering in beperkte gebieden. De modellen van de Honda 0-serie zijn uitgerust met AD/ADAS-technologieën die deze technologieën gebruiken om meer betaalbare auto’s met automatische besturing aan te bieden aan meer klanten.

Bovendien zullen de modellen uit de Honda 0-serie worden uitgerust met een systeem dat zorgt voor een uitbreiding van het scala aan rijomstandigheden waarin bestuurdersassistentie en automatisch rijden op Level 3 (eyes-off) beschikbaar zullen zijn. Deze uitbreiding zal beginnen met eyes-off-technologie die beschikbaar is tijdens files op snelwegen en zal zich blijven ontwikkelen via OTA-updates.

Honda werkt verder aan de ontwikkeling van AD/ADAS-technologieën, zoals LiDAR-gebaseerde uiterst nauwkeurige en betrouwbare detectie, cameradetectie van de hele omgeving met hoge resolutie en de installatie van een krachtige ECU die compatibel is met de originele Honda AI en sensorfusie.

Daarnaast is er de originele Honda AI-technologie die de technologie leren zonder toezicht*4 van het in de VS gevestigde Helm.ai en de gedragsmodellen van ervaren bestuurders combineert, waardoor AI kan leren met kleinere hoeveelheden gegevens en zeer nauwkeurige rijassistentie kan bieden. Hierdoor kan het systeem nauwkeurig risico’s voorspellen en deze soepel vermijden, zelfs tijdens het rijden op wegen die nieuw zijn voor de bestuurder of het voertuig, waardoor Honda het aanbod van geautomatiseerd rijden en bestuurdersassistentie snel kan uitbreiden.

Door deze technologie verder te ontwikkelen, streeft Honda ernaar om als eerste bedrijf ter wereld de toepassing van eyes-off-functies uit te breiden naar alle rijsituaties en veiligere AD/ADAS te bieden die meer gemoedsrust bieden aan de klanten. 

Honda Introduces Next-generation Technologies for Honda 0 Series Models at Honda 0 Tech Meeting 2024

Rijplezier

Terwijl Honda de technologie voor geautomatiseerd rijden verder ontwikkelt om meer veiligheid en gemoedsrust te realiseren, ontwikkelt het bedrijf ook zijn originele technologie voor geïntegreerde controle van voertuigdynamica, die verschillende besturingstechnologieën naadloos met elkaar verbindt.

Daarmee streeft Honda ernaar om de volgende generatie EV’s op een unieke manier “rijplezier” te bieden, een sportief en verheffend gevoel dat voortkomt uit een gevoel van eenheid dat de bestuurder voelt met het voertuig, zowel met geest als lichaam. Door een steer-by-wire-systeem toe te passen, wordt een geïntegreerde besturing toegepast op alle by-wire-apparaten zoals het stuurwiel, de ophanging en de remmen, waardoor het rijgedrag wordt bepaald door de bestuurder.

Bovendien wordt het gedrag van het voertuig gestabiliseerd voordat het instabiel wordt, zodat het soepel door een bocht kan rijden dankzij een zeer nauwkeurige inschatting van de houding en een stabilisatieregeling toe te passen op basis van 3D-gyrosensoren, die Honda heeft verzameld door de ontwikkeling van originele robotica-technologieën. Tijdens het accelereren werken de elektromotor en het remsysteem samen om de grip van de banden snel en nauwkeurig te regelen, waardoor een stabiele en comfortabele acceleratie op verschillende soorten wegdek wordt gegarandeerd.

Honda Introduces Next-generation Technologies for Honda 0 Series Models at Honda 0 Tech Meeting 2024

Energiebeheer

Door de accubeheertechnologie, die oorspronkelijk voor HEV’s is ontwikkeld, te combineren met de nieuw ontwikkelde technologie voor thermisch beheer, inclusief dat van de accu, bieden de modellen van de Honda 0-serie een comfortabele cabineruimte en een zeer praktisch bereik, om tegemoet te komen aan de manier waarop klanten hun voertuigen gebruiken. Met name door de krachtbron efficiënter te maken, kan een actieradius van 482 km (300 mijl) in EPA-modus worden bereikt.

Om het hoofd te bieden aan winterse weersomstandigheden, wanneer de actieradius afneemt door het gebruik van de verwarming en andere apparatuur, zullen de voertuigen bovendien zowel comfort als energiebesparing realiseren door gebruik te maken van een temperatuurgevoeligheidsindex waarbij de mens centraal staat. Met het gebruik van een verwarming die de cabineruimte verwarmt met stralingswarmte en een zeer efficiënte werking van de warmtepomp, wordt het totale energieverbruik van het voertuig geminimaliseerd door het stroomverbruik van verwarmingsapparatuur met ongeveer 13%*1 te verlagen.

Honda Introduces Next-generation Technologies for Honda 0 Series Models at Honda 0 Tech Meeting 2024

Digitale gebruikerservaring (UX)

Door het gebruik van intelligente en digitale technologieën streeft Honda ernaar om nieuwe en inspirerende mobiliteitservaringen op basis van EV aan te bieden, terwijl de stress voor de gebruiker tot een minimum wordt beperkt en het rijplezier en de gebruikerservaring in het voertuig worden gemaximaliseerd.

Om klanten een stressvrije ervaring in het voertuig te bieden, zal Honda de bediening van het infotainmentsysteem in het voertuig (IVI) grondig vereenvoudigen en de ondersteuning voortdurend uitbreiden met een spraakassistent die voor elke klant gepersonaliseerd is.

Bovendien zal het voertuig, met een beter inzicht in de situatie op basis van beeldherkenning en het gebruik van een oorspronkelijk algoritme voor de voorspelling van Honda-gedrag, in staat zijn de situatie en de intentie van de gebruiker te begrijpen en proactief suggesties en ondersteuning bieden die voor elke klant zijn geoptimaliseerd.

Wat betreft het rijplezier en de gebruikerservaring in het voertuig zal Honda gebruik maken van snel ontwikkelende IT-technologieën en een breed scala aan content aanbieden. Dit omvat, maar is niet beperkt tot (1) entertainmentdiensten om EV’s leuker te maken als een “ruimte” voor mobiliteit, maar ook (2) content die meer plezier biedt voor gebruikers die graag rijden, en (3) een “virtuele ride-sharing-ervaring” die de inzittenden en mensen die niet in het voertuig zitten met elkaar verbindt met behulp van XR-technologie (Extended Reality).

Met deze digitale UX-technologieën creëert Honda het “plezier van rijden, gebruiken en verbonden zijn” voor zijn EV’s van de volgende generatie.

Honda Introduces Next-generation Technologies for Honda 0 Series Models at Honda 0 Tech Meeting 2024

De details van de Honda 0 Tech Meeting 2024 en de technologieën die tijdens het evenement zijn uitgelegd, zijn beschikbaar op de volgende websites:

*1 Vergeleken met de standaardcomponenten/functies die geïnstalleerd zijn in EV’s die momenteel verkrijgbaar zijn (intern onderzoek van Honda).

*2 Intern onderzoek van Honda

*3 Stroombreking constante gelijkstroom: Originele Honda-technologie voor het lassen van meerdere materialen van verschillende dikte.

*4 Leren zonder toezicht is een van de methoden van machinaal leren die AI ondersteunt. In tegenstelling tot leren onder toezicht, waarbij AI de juiste antwoorden leert afleiden uit gelabelde invoergegevens, wordt AI bij leren zonder toezicht ingeleerd zonder de juiste antwoorden te krijgen en leidt het zelf de patronen en unieke kenmerken van de ongelabelde gegevens af.

-EINDE-

Source link