
De Skoda Octavia heeft geen driecilinder meer. Hoera! Begrijp ons niet verkeerd: de motor beviel prima, maar in een auto met het formaat van de Skoda Octavia willen we graag minimaal één cilinder meer. En dat is nu gebeurd.
Hoe je het ook wendt of keert, een viercilinder loopt
nu eenmaal mooier dan een driecilinder. De eerdere basismotor van de Skoda Octavia was een klassiek voorbeeld van downsizing. Hierbij werd de kleuterinhoud van 999 cc gecompenseerd door turbotechnologie om
toch nog enigszins volwassen over te komen. Alsof je een kind in een maatpak
hijst.
Toegegeven: de driecilinder van de Skoda Octavia was heel zuinig, maar tegelijkertijd
blonk hij niet uit in soepelheid. Prima voor een stadsauto waarmee je
hoofdzakelijk korte ritjes maakt, maar minder gepast in een gezins-/zakenauto
die kilometers moet vreten. Juist dan wil je rust aan je hoofd en niet dat
typische driecilindergeluid horen, ook al wist Skoda dat met een goede isolatie
beperkt te houden.
Met onze gratis nieuwsbrief ontvang je wekelijks een rijtest van een populaire auto.


Skoda Octavia mild hybride
Maar dat alles is nu verleden tijd. De nieuwe
basismotor met mild hybride-technologie telt vier cilinders en heeft een grotere
inhoud van 1,5 liter. Dat is nog steeds minder dan de kloeke tweeliters van
weleer, maar ook wij begrijpen dat de wereld veranderd is. Het vermogen
bedraagt 115 pk. Dat is net aan, maar voldoet in ons vlakke Nederland.
Zuiniger rijden met cilinderuitschakeling
De viercilinder basismotor heeft cilinderuitschakeling,
die afhankelijk van het toerental en de belasting twee cilinders op non-actief
zet en daarmee brandstof bespaart. Skoda geeft voor de Combi een gemiddeld
verbruik op van 5,4 l/100 km (1 op 18,5) en dat ligt maar iets boven dat van de
oude driecilinder (5,3 l/100 km, 1 op 18,9). We hebben het hier
over de standaardversie met handbediende zesbak. Wie de automatisch schakelende
DSG-transmissie neemt, is met 5,1 l/100 km (1 op 19,6) nog zuiniger onderweg.


Traditioneel als we zijn, schakelen we liever
zelf. En meteen valt op dat het geratel van de driecilinder heeft plaatsgemaakt
voor een meer sonore viercilinderklank. Die is bij hogere toerentallen wellicht
iets te nadrukkelijk te horen, maar is nooit zo opdringerig als iemand die je
bij de ingang van een supermarkt een abonnement op een dagblad probeert aan te
smeren.
Storende dreunfrequenties treden niet op en de
goed gekozen versnellingsbakverhoudingen en de nauwkeurigheid waarmee de zesbak
zich laat bedienen, zorgen ervoor dat je er een vlotte rijstijl op kunt
nahouden.


Skoda Octavia Combi verbruik
Een vermogen van 115 pk is niet heel veel, maar
wie rustig en ontspannen rijdt, heeft hieraan meer dan voldoende. Daarbij helpt
het dat het maximumkoppel van 220 Nm al bij 1500 toeren per minuut beschikbaar
is. En van een turbogat is geen sprake. Na een testrit over Oostenrijkse
snelwegen met 130 km/h en Tsjechische binnenwegen gaf de boordcomputer een
keurig verbruik van 5,2 l/100 km aan, precies de fabrieksopgave.
Lees de volledige test van de Skoda Octavia in Auto Review 08/2024.