
De Ford Focus Wagon, Toyota Corolla Touring Sports en Volkswagen Golf Variant zijn niet te duur, niet te groot, niet te extravagant. En ook nog zuinig, handig en veilig. Geen wonder dat ze populair zijn in Nederland. In deel I van een tweeluik testen we de praktische eigenschappen: kofferruimte, ruimte en trekgewicht.
Om de nieuwe Volkswagen Golf te
herkennen, moet je goed opletten. Volkswagen heeft, geheel in merktraditie, het
uiterlijk van zijn populairste Europese model slechts minimaal veranderd. Een
aangepaste voorbumper, nieuwe lampen voor en achter – dat is alles. Aan de binnenkant
herken je de nieuwste modellen aan het aangepaste dashboard met een op een tablet
lijkende touchscreen en (onze gebeden zijn verhoord) een verbeterde bediening.
De Ford Focus en Toyota Corolla hebben sinds hun
laatste facelifts (2022 en 2023) ook al zo’n groot touchscreen en dat is een slimme
manier om veroudering tegen te gaan. We gaan uitzoeken of alle kleine wijzigingen
genoeg zijn voor een zoveelste overwinning van de Volkswagen Golf. Daarbij
testen we de varianten met ongeveer 150 pk, en alle drie als stationwagon.
Volkswagen Golf Variant: geen vlakke laadvloer
Een eerste vereiste bij de
aanschaf van een nieuwe stationwagon is een ruime kofferbak. Daar voldoet de
Volkswagen Golf Variant met een volume van 611 tot 1642 liter en een flexibel in te delen
laadruimte alvast keurig aan. Een groot skiluik en een optioneel naar voren
neerklapbare passagiersstoel bezorgen hem extra punten. Een belangrijk minpunt
is er ook: klap je de rugleuning neer, dan ontstaat geen vlakke laadvloer.
Ford Focus Wagon bagageruimte het grootst
Zijn twee concurrenten bieden dat wel en de Ford treitert
de Volkswagen zelfs nog meer met een iets grotere bagageruimte (635 tot 1653
liter). Onder de laadvloer heeft de Wagon twee opbergvakken, waarvan één een ‘natte
zone’ is. Dat klinkt dubieus, maar is eigenlijk reuze handig. Het is een
speciaal gecoat, eenvoudig te reinigen oppervlak. Dat werd speciaal ontworpen
voor bijvoorbeeld natte kleding of modderige schoenen.
Toyota Corolla met caravan: helaas
Onder de wat fragiel aanvoelende laadvloer van de
Toyota vind je, net als bij de Volkswagen, een groot extra vak. Dat is nodig
ook, want de Japanner heeft de kleinste bagageruimte. Met 596 tot 1606 liter is
het verschil te overzien, maar het maximale laadvermogen ligt ruim 100 kilogram
lager en het toegestane aanhangergewicht is maar 750 kilo. Als het nieuwe
seizoen van We zijn er bijna begint, zie je
waarschijnlijk dus geen Toyota Corolla de camping oprijden. De kans op een Focus of
Golf is groter, zij mogen het dubbele aan kilo’s meesleuren.
Drie ruime auto’s
Alle drie de auto’s bieden de ruimte die je in
deze klasse mag verwachten. De Golf heeft de meeste bewegingsvrijheid voorin,
de Focus biedt de meeste ruimte op de achterbank. Dankzij slim vormgegeven
portierpanelen biedt de Corolla de grootste elleboogruimte, maar toch gaat het
er achterin krapper aan toe dan in de andere twee stationwagons. Bovendien beperken
de sterk aflopende voorkant, de behuizing van het standaard scheidingsnet en de
vlakke achterruit het zicht. Gelukkig is een achteruitrijcamera standaard.
Veiligheidsuitrusting Volkswagen Golf is top
Wat betreft de overige veiligheidsfeatures zet de
Volkswagen Golf de toon, met een keur aan geavanceerde systemen. Het vernieuwde
MIB4-infotainmentsysteem had echter last van storingen tijdens onze test.
Jammer, want de bediening is wat logischer dan dat van het oude systeem.
Het
nieuwe centrale display heeft een symbolenbalk met sneltoetsen (die je zelf
kunt configureren, net als bij een app op je mobiele telefoon). Ook de nieuwe
touchvlakken voor de klimaatregeling, onder aan het scherm, werken prima. De
omstreden schuifjes onder het grote display zijn nog altijd even onhandig,
ondanks een nieuwe vormgeving. Ze zijn nu wel verlicht – maar in de testauto
viel het licht soms uit.