
De Abarth 600e is de krachtigste Abarth ooit. Maar hij is ook elektrisch.
Rijmt dat een beetje met de brullende race-historie van het Italiaanse merk?
Als er één automerk is dat verschrikt moet hebben
opgekeken toen Europa aankondigde dat er vanaf 2035 alleen nog nieuwe elektrische
auto’s mogen worden verkocht, is het Abarth wel. Het in 1949 door (de overigens
in Oostenrijk geboren) Carlo Abarth opgerichte tuningbedrijf staat bekend om
zijn racesuccessen van weleer en stevig opgevoerde Fiatjes 500. Zo stevig, dat
het motorkapje niet meer dicht kon vanwege alle extra onderdelen en op een kier
bleef staan.
De historie van Abarth is doorspekt met benzinedampen en
olie. Een Abarth is snel en maakt kabaal. Maar daar is nu verandering in
gekomen. Geen gedonder meer, maar gezoem. De Abarth 500e was er al. Die schreef
meteen geschiedenis als eerste elektrische Abarth ooit. De grotere Abarth 600e pakt
ook een titel, die van krachtigste Abarth aller tijden. Het is feitelijk een technisch aangepaste Fiat 600e, maar dan 300 keer leuker.


Abarth 600e: 240 of 280 pk
De instapper, de Turismo, heeft een vermogen van
240 pk. Die worden stuk voor stuk losgelaten op de voorwielen. Wie meer wil,
kan terecht bij de Scorpionissima, die 280 pk op het asfalt gooit. Ook alleen
via de voorwielen. Opletten dus als je over de eeuwenoude Via Appia bij Rome rijdt,
want bij vol ‘gas’ blijft geen steen op zijn plek liggen en heb je zo het
Italiaanse ministerie van cultuur aan je broek.
Abarth bouwt 1949 exemplaren
van de Scorpionissima, naar het geboortejaar van het merk. De Turismo kun je
kopen tot je erbij neervalt.


Fenomenale grip
De Abarth 600e is uitgerust met een mechanisch
sperdifferentieel. Het sper zorgt ervoor dat de
voorwielen geen moeite hebben met het hoge vermogen. Dat
blijkt in de praktijk voorbeeldig te werken. Vooral in bochten beschikt de Abarth
600e over een fenomenale grip. De besturing is scherper dan peperoncino, Italiaanse chilipepers, en je kunt de 600e uiterst nauwkeurig plaatsen.



Beide handen aan het stuurwiel
De 1600 kilogram zware Abarth 600e accelereert met
gemak naar 100 km/h (de Scorpionissima doet er 5,85 seconden over), maar het is
zaak om het stuur stevig vast te pakken, zo voelbaar zijn de aandrijfkrachten.
Vooral op slecht wegdek en in messcherpe bochten moet je het stuur goed
omklemmen. Op een mooie vlakke ondergrond, zoals het asfalt van de Nederlandse
snelwegen, is dat minder nodig en is de rijervaring vooral soepel en stabiel.
Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief, dan krijg je elke week een rijtest in je mailbox.
Wie het allemaal wat te intens vindt, kan
simpelweg overschakelen op de rijstand Turismo. Met minder koppel (300 i.p.v.
345 Nm) en vermogen (150 i.p.v. 240 pk) en een lagere topsnelheid (van 200 naar
150 km/h) wordt de Abarth 600e minder explosief.


Wie juist Italiaans temperament wil, schakelt over naar ‘Scorpion Track’, de rijstand waarin de schorpioen van Abarth zijn meeste gif injecteert, met een rijbeleving die we gerust mogen omschrijven als spectaculair. Om het plaatje compleet te maken, laat je geluidsgenerator brullen als een Abarth 595 Competizione op benzine.
Lees de volledige test van de Abarth 600e in Auto Review 02/2025.